PM Blog

Beste accountant, staat u klaar voor uw klanten?

op .

Delen:

SBR Banken gesloten voor ondernemers

Vanaf 1 mei 2018 is het voor ondernemers niet meer mogelijk om zelfstandig via SBR een kredietrapport aan hun bank in te sturen. Het SBR-portaal van de banken (SBR-Direct) kan dan alleen nog gebruikt worden door intermediairs.

Uw klanten zullen u dus voortaan vragen de kredietrapportage op te stellen. Voorheen konden zij bij het aanvragen van een nieuw krediet of kredietwijziging, een revisie, juridische omzetting of in het kader van bijzonder beheer ene kopie van de jaarrekening toesturen. Sinds vorig jaar zijn daar kosten aan verbonden, tenzij de gegevens via sbr-direct werden aangeleverd. Die laatste mogelijkheid is nu voor ondernemers geblokkeerd. Zij dienen voortaan de kosten te vergoeden of hun intermediair te vragen de kredietrapportages in SBR toe te sturen aan hun bank.

Dat betekent, naar alle waarschijnlijkheid, een grote kans op extra opdrachten voor de accountants- en administratiekantoren. Mits zij die dienst kunnen leveren voor maximaal € 250,- (dat is nu de hoogte van de boete bij het niet aanleveren in SBR). In de toekomst zullen de banken ook tussentijds rapportages gaan uitvragen, waardoor de vraag groter zal worden.

Uw kantoor dient dan wel te beschikken over een rapportgenerator, een SBR-portaal en het juiste pki-certificaat, waarmee u -tegen lagere kosten dan de hoogte van de boete- de kredietrapportages kunt opstellen. Vele kantoren beschikken echter nog niet over het juiste gereedschap. Circa 50% van de relaties van Pro Management hebben wel die mogelijkheid en kunnen sinds het jaar 2010 de sbr-rapportages opstellen en verzenden.

Neem contact op met Pro Management voor een online demonstratie (of bekijk eerst meer informatie op SBRweb.nl) en ervaar het gemak waarmee SBR-kredietrapportages kunnen worden opgesteld.

Dan bent u voorbereid op de toekomstige vraag van uw klanten.

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen

Nieuwsbrief PM